Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
O dodatek mieszkaniowy ubiegać się może każdy, kto spełnia kryteria zawarte w Ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (j. t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1335). Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego.
Jakie kryteria muszą spełniać osoby ubiegające się o dodatek mieszkaniowy?
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekracza w gospodarstwie jednoosobowym 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku (ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) a w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia. Od 11.02.2025 r. kryterium dochodowe wynosi 3 272,69 zł w gospodarstwie jednoosobowym oraz 2 454,52 zł w gospodarstwie wieloosobowym.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej tj. kwota 40,91 zł.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie przekracza 30% powierzchni normatywnej tj.
Ilość osób
Określona w ustawie powierzchnia normatywna lokalu
+30%
Największa dopuszczalna powierzchnia użytkowa lokalu
Dla 1 osoby
35m2
+30%
45,5m2
Dla 2 osób
40m2
+30%
52,0m2
Dla 3 osób
45m2
+30%
58,5m2
Dla 4 osób
55m2
+30%
71,5m2
Dla 5 osób
65m2
+30%
84,5m2
Dla 6 osób
70m2
+30%
91,0m2
W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom oraz nie wlicza się ich do gospodarstwa domowego jeżeli przebywają instytucji zapewniającej nieodpłatne pełne całodobowe utrzymanie tj.:
domu pomocy społecznej;
młodzieżowym ośrodku wychowawczym;
schronisku dla nieletnich;
zakładzie poprawczym;
zakładzie karnym;
szkole, w tym w szkole wojskowej
UWAGA! Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju). Dokumentem potwierdzającym prawo do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju jest orzeczenie powiatowego, miejskiego lub wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, zawierające stosowne wskazanie. W przypadku poruszania się na wózku inwalidzkim należy dodatkowo przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające ten fakt.
W miejscu zamieszkania wnioskodawcy może być przeprowadzony wywiad środowiskowy. Odmowa złożenia oświadczenia majątkowego, występowanie rażących dysproporcji między deklarowanymi dochodami a faktycznym stanem majątkowym, stwierdzenie, iż faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji skutkuje odmową przyznania dodatku mieszkaniowego.
Uwaga: Definicję dochodu stanowi ustawa o świadczeniach rodzinnych. Dochód = przychód – koszty uzyskania przychodu-podatek należny od osób fizycznych – składki na ubezpieczenie społeczne – składki na ubezpieczenie zdrowotne – alimenty zapłacone na rzecz innych osób spoza gospodarstwa domowego.
Wymagane dokumenty
wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę domu wraz deklaracją o dochodach za okres 3 m-cy poprzedzających dzień złożenia wniosku
zgoda na przetwarzanie danych osobowych Rodo- wnioskodawcy i zarządcy
dokument potwierdzający wysokość dochodów osiągniętych w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku,
wysokość opłat za lokal obowiązujących w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku, potwierdzonych przez zarządcę
dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu ( np. umowa najmu)
aktualny aneks czynszowy (karta opłat) lub oświadczenie zarządcy o wysokości ponoszonych opłat
w przypadku właściciela domu jednorodzinnego wymagane jest ponadto złożenie zaświadczenia organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę lub oświadczenie potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu,
konto zarządcy w przypadku prywatnego najmu na właściwym druku- upoważnienie dla zarządcy
Wzory niezbędnych druków do pobrania na naszej stronie w dziale Do Pobrania
Każde złożone oświadczenie musi zawierać formułę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”
Jak i gdzie złożyć wniosek? Wnioski składa się w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Chojnicach - Dział Dodatków Mieszkaniowych, ul. Plac Niepodległości 7, pok. 105 (na I piętrze) od godz. 8:00 do godz. 13:00